Review beyerdynamic Amiron Home Audiophile Headphone

Review

beyerdynamic Amiron Home

Audiophile Headphone

اُرُد انزابی پور

 

مدل Amiron Home جدیدترین هدفون اودیوفیل از سازنده معتبر آلمانی beyerdynamic می­باشد که درست زیر مدل­های برتر T1 و T5 قرار می­گیرد. این مدل که از خانواده هدفون­های با فنآوری تسلا (Tesla) است برابر با ششصد دلار قیمت­گذاری شده است. این هدفون نیز مانند دیگر محصولات این سازنده کاملا ساخت آلمان می­باشد.

سازنده می­گوید که اکنون این فنآوری را کاملا پرورانده و توانسته تا تشدیدهای ناخواسته را به خصوص در بسامدهای زیر در این محصول کمینه کند. فنآوری تسلای بیرداینامیک از درایوری که چگالی شار مغناطیسی بسیار بیشتری را متمرکز می­کند و بازده بالای دارد سود می­برد. در نتیجه حساسیت و توان بیشتر و واپیچش کمتری بدست می­آید و نیز از سیم­پیچ سبکتری استفاده می­شود تا پاسخ ضربه­ی درایور سریع­تر گردد.

این هدفون از نوع بزرگ و دور گوشی و با مبدل باز می­باشد. پاسخ فرکانسی آن از پنج هرتز تا چهل کیلوهرتز ذکر شده و تراز صوتی 102 دسی­بل را به ازای یک میلی­وات در فرکانس پانصد هرتز بازتولید می­نماید. ورودی حداکثر 200 میلی­واتی، خروجی 125 دسی­بلی را حاصل خواهد کرد. واپیچش هماهنگ آن نیز کمتر از 0.05 درصد می­باشد.

ظاهر هدفون زیباست و سربند و پدهای گوشی از پارچه مخملی از جنس Microvelour هستند که می­گویند فرسوده نمی­شود. هر چه هست بسیار راحت و نرم است! خود هدفون نیز کاملا راحت است و به خوبی روی سر می­نشیند. گرچه من ترجیح می­دادم که کمی سفت­تر می­بود. کابل با کیفیت و سه متری این هدفون از آن جدا می­شود و قابل تعویض است. فریم از آلومینیوم و به زیبایی ساخته شده است. خود هدفون بدون کابلش برابر با 340 گرم وزن دارد. این هدفون به همراه جعبه سبک و مخملی مشکی رنگ عرضه می­گردد.

امپدانس این هدفون برابر با 250 اُهم ذکر شده است. اصولا امپدانس هدفون گرچه یک پارامتر فنی است به مناقشه­ای بین مصرف­کنندگان تبدیل شده است. هدفون­های با کیفیت بالا معمولا با امپدانس بالا ساخته می شوند که نیاز به تقویت کننده­ای با ولتاژ تغذیه بیشتر دارند. البته شرکت AKG مسیر طراحی دیگری را طی می­کند و طراحی با امپدانس پایین را ترجیح می­دهد. در مورد Amiron سازنده امپدانس را کمتر از نصف هدفون­های رده نخست خود مانند T1 در نظر گرفته تا توسط پخش­کننده­های قابل حمل نیز قابل استفاده باشد. پخش­کننده­های قابل حمل مانند گوشی­های موبایل و تبلت­ها که از باتری استفاده می­کنند امکان خروجی با ولتاژ زیاد را ندارند و امپدانس کمتر این هدفون باعث می شود تا راحت­تر راه­اندازی شود.

آزمایش:

کیفیت صدای این هدفون بسیار بالا است و واپیچش بسیار کم آن سبب وضوح عالی می­گردد. پاسخ فرکانسی آن کاملا شکل داده شده و فرکانس­های میانی کاملا عقب هستند و باس بسیار قوی می­باشد. من تقویت خفیفی را در فرکانس­های زیر هم حس می­کنم.

برای اتصال به پخش­کننده­های قابل حمل که توان جریان دهی محدودی دارند و نمی­توانند فرکانس­های بم را که نیاز به جریان کشی زیاد دارند بدرستی باز تولید کنند، این تقویت زیاد باس موجب می­شود تا فرکانس­های بم هنگام پخش، کاملا قوی و مستحکم باشند. اما هنگامی که Amiron به تقویت­کننده قوی مناسب متصل می­شود، فرکانس­های بم به گوش من زیاد هستند و به خصوص در محدوده­ی بین 150 تا 300 هرتز و گاهی صدا را کدر می­کنند. عقب بودن فرکانس­های میانی هم باعث می­شود که خستگی گوش کم باشد و شنیدار راحتی را تجربه کنید اما کمی از حضور صدا نیز می­کاهد.

مانند تمام هدفون­های با کیفیت بالا، این هدفون نیز بسته به موسیقی مورد نظر، کمی «بگیر و نگیر» دارد. گاهی صدای پخش شده عالی بود و لبخند به لب می­آورد و گاهی برخی از جزییات مورد نظر کمی محو می­شدند. البته این قصه را با گوش صدابردارانه و نه ادیوفایلی بیان می­کنم!

موسیقی کلاسیک بیشتر از بقیه برای من تغییر می­کرد. زهی­ها کمی عقب بودند و پیانو در میکس کم رنگ می­شد. در عوض باس­ها، ترومبون و تیمپانی غرش کم نظیری داشتند. به سبب واپیچش کم، جزییات بخوبی شنیده می­شوند و من نویز نوسان آزاد سیم­های پیانو و تشدید تیمپانی و گاهی گفتار نوازندگان را کاملا می­شنیدم. موسیقی پاپ بازتولید بهتری داشت و اقتدار باس بهتر احساس می­شد. اما قطعه به قطعه فرق می­کرد. در بسیاری از قطعات، تراز خواننده مناسب بود ولی گاهی در میکس­های شلوغ­تر، خواننده گم می­شد و حضور از دست می­رفت. افزایش فرکانس­های زیر نسبت به میانی، کمی سین­های خواننده را تشدید می­کند در حالی­که عمده­ی صدای خواننده چندان جلو نیست. خواننده­های مرد باریتون که رزونانس قوی دارند با این هدفون به سمت باس می­رفتند و صدایشان کمی تنبل و مبهم می­شد.

این هدفون خوبی است اما باید با سلیقه کاربر همسو باشد. طبیعتا عملکرد آن با گوشی آیفون بهتر از تقویت­کننده مستقل هدفون بود (البته فقط به سبب پاسخ فرکانسی خاص). من شخصا هدفون T1-2nd Gen بایر را بیشتر می­پسندم چون با سلیقه و امکانات پخش من هماهنگی بیشتری دارد. اما Amiron نیز هدفونی بسیار جدی است و با بهای نصف T1 سعی دارد همان سنت را حفط کند.

About the Author

babak1410@yahoo.com

Related Post