Review Audio Technica ATH M50x Studio Headphone

Review

Audio Technica ATH M50x

Studio Headphone

اُرُد انزابی پور

 

شرکت ژاپنی اودیو تکنیکا (Audio-Technica) هدفون­های سری M خود را سال­هاست که می­سازد و مدل M50x جایگزین مدل قبلی M50 گردیده است. این سری به کیفیت خوب و بهای مناسب معروفند و مدل مذکور نیز از این امر مستثنی نیست. M50x از پلاستیک مرغوب و مستحکم به دور یه نوار فلزی ساخته شده است. پدها از جنس چرم مصنوعی هستند و دور گوش را می­گیرند. این هدفون از نوع بسته است و منفذی به بیرون ندارد. بخوبی در خود می­پیچد و فضای به نسبت کمتری اشغال می­کند. پس اگر در جستجوی هدفون فول سایزی که جای کمی می­گیرد هستید آن را یافته­اید!

کابل­های هدفون نیز همواره محل بحث هستند و کاربران هر یک نوعی از کابل هدفون را ترجیح می­دهند. برخی صاف و برخی نوع سیم­پیچی را می­پسندند. بعضی هم طول کوتاه­تر یا بلندتر را دوست دارند. به همراه این هدفون سه نوع کابل ارایه می­شوند که براحتی قابل تعویض می­باشند.

یکی صاف1.2 متری، دیگری صاف 3 متری و سومی از نوع سیم­پیچی از 1.2 تا 3 متری است. همچنین یک کیف کوچک همراه هدفون ارایه می­گردد.

این هدفون دارای درایورهای 45 میلی­متری با آهنربای نئودیمیوم و سیم­پیچ آلومینیومی با روکش مسی است. پاسخ فرکانسی بین 15 هرتز تا 28 کیلوهرتز گزارش شده و بیشینه توان ورودی برابر با 1600 میلی­وات می­باشد. حساسیت هدفون برابر با 99 دسی­بل اعلام گردیده است (قاعدتا روی یک میلی­وات). امپدانس آن 38 اهم بوده و وزن آن بدون سیم برابر با 285 گرم است.

برای من این هدفون ترکیبی از مشخصات متفاوت است. هدفون سبکی است که بخوبی می­چرخد و محکم روی سر می­نشیند اما سربندش کمی برایم ناراحت کننده بود و پدها هم به گوش­هایم فشرده می­شدند. بدنه­ی هدفون بخوبی میرا نشده و ضربات به بدنه را به گوش­ها انتقال می­دهد. جداسازی صوتی آن، متوسط است و از حد معمول هدفون­های بسته­ی استودیویی کمتر می­باشد. حساسیتش بالا است و صدای بلندی تولید می­کند. تصویر صوتی و اثر استریوی آن کمی تنگ بوده اصوات هنگام پن از وسط ناگهان به طرفین  منتقل می­شوند.

اما مهمترین نکته، کیفیت صوتی هدفون می­باشد که شایان توجه است. پاسخ فرکانسی این هدفون چندان هموار نیست. پاسخ باس بسیار قوی دارد که گاهی بیش از حد است.

پاسخ فرکانس بالای قوی نیز دارد که از 6 کیلوهرتز به بالا را تقویت می­کند و در 10 کیلوهرتز به اوج خود و به حدود 10 دسی­بل افزایش می­رسد. شاید همین­قدر هم در باس تقویت دارد. با وجود اینکه ممکن است هدفون خوش صدا و هیجان­انگیزی به نظر برسد من آن را به عنوان هدفون­های-فای طبقه بندی می­کنم و فکر می­کنم که همواری مناسب برای میکس را ندارد. البته به عنوان هدفون ضبط در استودیو برای نوازندگان می­تواند بسیار کارآمد باشد زیرا جزییات صدا را برای نوازندگان معلوم می­کند اما برای صدابردار در اجرای زنده که اجبارا باید از هدفون بسته برای شنود میکس استفاده کند بیش از حد رنگی است.

دی­جی­ها ممکن است آن را بپسندند و شنوندگان موسیقی نیز ممکن است از این هدفون خوششان بیاید. بر روی موسیقی­هایی که کمی تاریک میکس شده­اند کاملا خوش صدا عمل می­کند. اما منابع صوتی که صدای مدرنی دارند با این هدفون بیش از حد تیز می­شوند. صدای پیانوی عالی Roland RD-2000 با این هدفون به پیانوی اسباب بازی بدل شد و صدای V-Drums هم بیش از حد تیز بود. در حالی که روی هدفون­های بایرداینامیک DT770  و DT880 هردوشان عالی بودند.

این هدفون معروفی است که طرفداران فراوان دارد. امتحانش کنید. شاید شما هم طرفدارش شدید.

Audio_Technica_ATH_M50X_Professional_Studio_Monitor_DJ_HiFi_Headphones_COPYRIGHT_2015_JANDL_TRADING_CO_LTD

About the Author

babak1410@yahoo.com

Related Post