Review Audio Technica ATH M50x Studio Headphone
Review
Audio Technica ATH M50x
Studio Headphone
اُرُد انزابی پور
شرکت ژاپنی اودیو تکنیکا (Audio-Technica) هدفونهای سری M خود را سالهاست که میسازد و مدل M50x جایگزین مدل قبلی M50 گردیده است. این سری به کیفیت خوب و بهای مناسب معروفند و مدل مذکور نیز از این امر مستثنی نیست. M50x از پلاستیک مرغوب و مستحکم به دور یه نوار فلزی ساخته شده است. پدها از جنس چرم مصنوعی هستند و دور گوش را میگیرند. این هدفون از نوع بسته است و منفذی به بیرون ندارد. بخوبی در خود میپیچد و فضای به نسبت کمتری اشغال میکند. پس اگر در جستجوی هدفون فول سایزی که جای کمی میگیرد هستید آن را یافتهاید!
کابلهای هدفون نیز همواره محل بحث هستند و کاربران هر یک نوعی از کابل هدفون را ترجیح میدهند. برخی صاف و برخی نوع سیمپیچی را میپسندند. بعضی هم طول کوتاهتر یا بلندتر را دوست دارند. به همراه این هدفون سه نوع کابل ارایه میشوند که براحتی قابل تعویض میباشند.
یکی صاف1.2 متری، دیگری صاف 3 متری و سومی از نوع سیمپیچی از 1.2 تا 3 متری است. همچنین یک کیف کوچک همراه هدفون ارایه میگردد.
این هدفون دارای درایورهای 45 میلیمتری با آهنربای نئودیمیوم و سیمپیچ آلومینیومی با روکش مسی است. پاسخ فرکانسی بین 15 هرتز تا 28 کیلوهرتز گزارش شده و بیشینه توان ورودی برابر با 1600 میلیوات میباشد. حساسیت هدفون برابر با 99 دسیبل اعلام گردیده است (قاعدتا روی یک میلیوات). امپدانس آن 38 اهم بوده و وزن آن بدون سیم برابر با 285 گرم است.
برای من این هدفون ترکیبی از مشخصات متفاوت است. هدفون سبکی است که بخوبی میچرخد و محکم روی سر مینشیند اما سربندش کمی برایم ناراحت کننده بود و پدها هم به گوشهایم فشرده میشدند. بدنهی هدفون بخوبی میرا نشده و ضربات به بدنه را به گوشها انتقال میدهد. جداسازی صوتی آن، متوسط است و از حد معمول هدفونهای بستهی استودیویی کمتر میباشد. حساسیتش بالا است و صدای بلندی تولید میکند. تصویر صوتی و اثر استریوی آن کمی تنگ بوده اصوات هنگام پن از وسط ناگهان به طرفین منتقل میشوند.
اما مهمترین نکته، کیفیت صوتی هدفون میباشد که شایان توجه است. پاسخ فرکانسی این هدفون چندان هموار نیست. پاسخ باس بسیار قوی دارد که گاهی بیش از حد است.
پاسخ فرکانس بالای قوی نیز دارد که از 6 کیلوهرتز به بالا را تقویت میکند و در 10 کیلوهرتز به اوج خود و به حدود 10 دسیبل افزایش میرسد. شاید همینقدر هم در باس تقویت دارد. با وجود اینکه ممکن است هدفون خوش صدا و هیجانانگیزی به نظر برسد من آن را به عنوان هدفونهای-فای طبقه بندی میکنم و فکر میکنم که همواری مناسب برای میکس را ندارد. البته به عنوان هدفون ضبط در استودیو برای نوازندگان میتواند بسیار کارآمد باشد زیرا جزییات صدا را برای نوازندگان معلوم میکند اما برای صدابردار در اجرای زنده که اجبارا باید از هدفون بسته برای شنود میکس استفاده کند بیش از حد رنگی است.
دیجیها ممکن است آن را بپسندند و شنوندگان موسیقی نیز ممکن است از این هدفون خوششان بیاید. بر روی موسیقیهایی که کمی تاریک میکس شدهاند کاملا خوش صدا عمل میکند. اما منابع صوتی که صدای مدرنی دارند با این هدفون بیش از حد تیز میشوند. صدای پیانوی عالی Roland RD-2000 با این هدفون به پیانوی اسباب بازی بدل شد و صدای V-Drums هم بیش از حد تیز بود. در حالی که روی هدفونهای بایرداینامیک DT770 و DT880 هردوشان عالی بودند.
این هدفون معروفی است که طرفداران فراوان دارد. امتحانش کنید. شاید شما هم طرفدارش شدید.
Related Post
Submit a Review