Review Antelope Orion 32 plus

Review

Antelope Orion 32 plus

رابط صدای دیجیتال

ارد انزابی پور

شرکت آمریکایی آنتلوپ توسط طراح متبحر، ایگور لِوین در سال 2005 تاسیس شده است. آقای لوین در دهه نود میلادی شرکت Aardvark را می­گرداند و به ساخت مبدلهای آنالوگ-دیجیتال مشغول بود. او برای بهبود کیفیت محصولاتش اقدام به ساخت مبنای زمانی (Clock) بهتر کرد و معلوم شد که مشتریانش این رویکرد را می­پسندند. وی سپس به ساخت دستگاه­های تولید مبناهای زمانی دقیق (Master Clocks) پرداخت و کاملا موفق بود. شرکت جدید او یعنی همین شرکت آنتلوپ اکنون گستره وسیعی از محصولات صدای دیجیتال را عرضه می­کند که کیفیت بسیار بالایی دارند. رابط­های صوتی عالی و گرانقیمت، کانورترهای مسترینگ، مستر کلاک­های استودیو و پیش تقویت کننده­های میکروفن و مبدلهای دیجتال به آنالوگ برای بازار های-فای با بها و کیفیت بالا.

با وجود اینکه کانورترهای مسترینگ و مستر کلاک­های این شرکت بسیار مورد احترامند اما به هر حال بازارشان به سبب قیمت گران، محدود خواهد بود. در عوض، رابط­های صوتی آنتلوپ جزو پرفروشها هستند البته با توجه به قیمت زیادشان و مشتریانی در کلاس مشخص. در این میان، یکی از محصولات این شرکت بود که چند سال پیش نامش را بر سر زبان­ها انداخت که چیزی نبود جز Orion 32. این محصول خاصی بود، یعنی اولین رابط صدای دیجیتالی بود که 32 کانال ورودی و 32 کانال خروجی آنالوگ را با یک اتصال USB در یک دستگاه جمع و جور یک یونیتی با کیفیت بسیار بالا ارایه می­کرد و بشدت مورد توجه استودیوها قرار گرفت. من به شخصه این دستگاه را در استودیوهای اروپایی دیده­ام.

سپس در اواخر سال 2015 مدل بهبود یافته Orion 32+ به بازار عرضه شد که از پردازشگر قویتر و یک جفت مبدل اضافه دیجیتال به آنالوگ برای شنود در کلاس مسترینگ -که مدار آن را از مبدل­های مسترینگ خود به وام گرفته بود-استفاده می­کرد. علاوه بر اتصال USB یک اتصال تاندربولت (البته فعلا فقط برای کامپیوترهای مَک) نیز افزوده شده است. همچنین دارای رابط دیجیتالی 64 کانالی MADI اُپتیکال نیز می­باشد. با فرکانس کار 192 کیلو هرتز!

ظاهر این دستگاه به نظر من بسیار زیبا است و کاملا در کلاس حرفه­ای می­باشد. از آنجایی که امروزه کیفیت مبدل­های آنالوگ-دیجیتال بسیار خوب شده است، نقطه بحرانی کیفیت در  کیفیت مبنای زمانی (Clock) قرار دارد و کاهش ژیتر به اولویت اصلی بدل شده است؛ همانطور که متخصص بزرگ ژیتر در دهه نود میلادی، ژولیان دان (Julian Dunn) فقید پیش بینی کرده بود. راز کیفیت این دستگاه نیز مانند تمام محصولات آنتلوپ، در کلاک آن نهفته است. فناوری نوسانگر کریستالی و دیجیتالی بسیار دقیق 64 بیتی که در دمای ثابت 64.5 درجه سانتی گراد تثبیت شده است تا عملکرد آن مستقل از دمای کار دستگاه و محیط باشد. در حقیقت با اتصال به برق، Orion 32+ روشن می­شود و فاقد کلید روشن و خاموش است. بجای آن از یک کلید آماده بکار (stand by) استفاده می­کند تا کیفیت صدای دستگاه همواره ثابت بماند. پایداری این کلاک برابر با 0.02 ppm یعنی 2 ⨉ 10-8 اعلام شده و دقت آن در کلاس 10-9 می­باشد. فرکانس­های استاندارد از 32 تا 192 کیلو هرتز پشتیبانی شده و عملکرد دستگاه مستقل از فرکانس کار می­باشد یعنی تعداد کانال­های آنالوگ با افزایش فرکانس کار، کاهش نمی­یابد. البته تعداد کانال­های دیجیتال تابع فرکانس کار می­باشد چون این موضوع، جزو پروتکل رابطهای دیجیتالی است.

روی دستگاه فقط 9 عدد کلید ظریف برای کنترل قرار دارند. کلید آماده بکار در گوشه­ی چپ قرار دارد و با فشردن و نگاه داشتن آن به تنظیمات سیستمی نیز می­توان دست یافت. سپس سه عدد دیود نورافشان، آماده بودن نوسانگر داخلی، قفل شدن به مبنای زمانی خارجی و اتصال صحیح به سوپر کلاک 10M ویژه­ی آنتلوپ (که باید توسط یکی از دستگاه­های مستر کلاک آنتلوپ تامین شود) را نشان می­دهند. با فشردن کلید آنتلوپ که در سمت راست نمایشگر قرار دارد می­توان به منوی تنظیمات در حالت جاری دست پیدا کرد که انتخاب مبنای زمانی، تراز ورودی و خروجی­های آنالوگ، انتخاب نمایش اندازه گیر ضبط یا پخش، مبدل فرکانس نمونه برداری و چند تنظیم فرعی دیگر را بعهده دارد. دو کلید سمت چپ نمایشگر هم برای تغییر مقادیر بکار می­روند. البته نرم افزار کنترل آنتلوپ بسیار کارآمد است و اجرای تنظیمات مورد نظر در روی آن راحت­تر خواهد بود. پنج عدد کلید سمت راست در حقیقت پنج محل ذخیره سازی یا پیش تنظیم (preset) هستند که می­توان به کمک آنها در یک لحظه، setting این دستگاه را به یکی از ترکیبات از پیش ذخیره شده­ی مورد نظر کاربر، تغییر داد. در استفاده­ی شخصی من، این پنج کلید، بیشترین استفاده را دارند و من در اولی تنظیمات شنود، در دومی تنظیمات اصلی حالت میکس، در سومی تنظیم حالت مسترینگ، در چهارمی تنظیم حالت ضبط و در پنجمی هم حالت دیگر برای میکس را ذخیره کردم. خیلی کارا و مفید!

پشت دستگاه هم همانطور که انتظار می­رود کاملا شلوغ است. 32 کانال ورودی و 32 کانال خروجی، نیاز به 64 عدد اتصال بالانس خواهند داشت که تامین آنها در پشت یک دستگاه یک یونیتی فقط به کمک هشت عدد کانکتور D25 (استاندارد AES59 یا همان فرمت Tascam) میسر شده است. سپس 16 کانال دیجیتال ADAT ورودی و خروجی روی چهار کانکتور اُپتیکال و 64 کانال ورودی و خروجی دیجیتال MADI اُپتیکال قرار دارند. اتصالات تاندربولت و USB برای متصل شدن به کامپیوتر می­باشند. خروجی شنود با کیفیت بسیار بالا بر روی یک جفت کانکتور بالانس TRS، یک جفت ورودی و خروجی استریوی دیجیتال  SPDIF بر روی دو کانکتور RCA و دو عدد خروجی BNC برای Word Clock و در نهایت هم دو عدد کانکتور BNC ، یکی برای ورودی Word Clock و دیگری برای ورودی atomic clock 10M آنتلوپ، مجموعه را کامل می­کنند.

نرم افزار کنترلی آنتلوپ، بسیار کارا است و درایور نرم افزاری آن عالیست. در ابتدا باید عمل ثبت و رجیستر در سایت آنتلوپ انجام شود. پس از آن با هر بار اجرای نرم افزار کنترل، با ارتباط اینترنتی، نرم افزار خود را بروز کرده و صفحه اصلی کنترل را باز می­کند. در اینجا می­توان ارتباطات و مسیرهای (Routing) دستگاه را تنظیم کرد که کدام ورودی و خروجی­ها فعال باشند و کدام ورودی به کدام خروجی برود، شنود از چه چیز انجام گردد؛ و همین  طور تنظیمات درایوری، مانند بافر سایز و فرکانس کار، انتخاب منبع کلاک، تنظیم میترها، تنظیم تراز ورودی و خروجی­ها و ولتاژ مبدل­ها، و حتی دو اسیلاتور تست که اعمال سیگنال سینوسی برای تست روتین­ها را ممکن می­کنند.

همچنین دو صفحه دیگر در نرم افزار کنترل موجودند که یکی میکسر و دیگر پردازشگر افکت را کنترل می­کنند. از میکسر می­توان برای شنود بی تاخیر استفاده کرد و افکت­ها هم برای پردازش بی درنگ (real time) سیگنال­های ورودی بکار می­روند. تعدادی از پردازشگرهای معروف آنالوگ، مدل شده­اند که از آنها می­توان به مدل­های ساخت SSL، Neve، Pultec، Universal Audio، dbx، Altec اشاره کرد. همچنین یک پردازشگر ریورب به نام auraverb نیز در نظر گرفته شده است. این پردازش­ها به کمک تراشه پرقدرت با فناوری FPGA صورت می­گیرد و کیفیت بالایی دارند. افکت­ها منظما بروز شده و مدل­های جدید اضافه می­گردند و کاملا رایگان می­باشند.

مشخصات مهم فنی Orion 32+ عبارتند از: گستره پویایی 118 دسی بل برای وروی­ها و خروجی­ها و 127 دسی بل برای خروجی شنود، مجموع نویز و واپیچش -108 dB برای خروجی شنود، -105 dB برای ورودی­ها و -98 dB برای خروجی­ها. بیشینه تراز سیگنال آنالوگ برای تمام ورودی­ها و خروجی­ها برابر با 20 dBu می­باشد. مصرف دستگاه حدود 20 وات می­باشد و گرچه هنگام کار کمی گرم می­شود ولی نه آنقدر که قابل لمس نباشد و خوشبختانه نیاز به فن تهویه ندارد، پس صدای آزار دهنده­ی فن را هم ندارد. نمایشگر TFT که عمدتا برای نمایش میترها بکار می­رود رزولوشن بالایی دارد اما به سبب کوچکی، در مورد نمایش ترازها، چندان کارا نیست و بیشتر بدرد مشاهده حضور سیگنال در کانال­ها می­خورد تا اندازه­گیری دقیق.

متاسفانه هنوز درایور آنتلوپ، اتصال تاندربولت را بر روی ویندوز پشتیبانی نمی­کند و در جواب پرسش من از سازنده درباره­ی اینکه آیا در آینده این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، پاسخ دادند که هنوز تصمیمی در این مورد ندارند اما این خواسته را مورد بررسی قرار می­دهند. با این حال این دستگاه به واسطه تراشه­ی (Chip) خاصی که برای اتصال USB ابزارهای خود ساخته، استفاده عالی از پهنای باند USB می کند. بنابراین عملکرد دستگاه حتی با اتصال USB2 هم بسیار بسیار خوب می باشد. من Orion32+ را بدین صورت روی کامپیوتری قوی (CPU شش هسته­ای 4.2 GHz و 32 GB حافظه RAM) با سیستم عامل ویندوز 7 نصب کردم و عملکرد دستگاه برای پخش چند خط Wave، با بافر سایز 64 نیز بی نقص بود. سپس پروژه­ای بزرگ با حدوده شش گیگا بایت سمپل را بار کردم و بافر سایز 128 کافی بنظر می­رسید. با بافر 64 نمونه و فرکانس 96 کیلو هرتز، تاخیر گزارش شده توسط نرم افزار، برابر 1.7 میلی ثانیه و تاخیر رفت و برگشت برابر با 3.3 میلی ثانیه است که در فرکانس 44.1 کیلو هرتز، این مقادیر به 2.4 و 4.9 میلی ثانیه افزایش پیدا می­کنند.

درباره کیفیت صوتی باید بگویم که به نظر من، این ابزار در گروه بهترین مبدل­هایی است که تا کنون شنیده­ام و شاید فقط می­توانم Focusrite Rednet را در کنار آن قرار دهم. مید رنج و تریبل آن عالی و شفاف است و باس هم کاملا پُر و قوی. شاید کمی رنگ در باس موجود باشد. کیفیت صدای خروجی شنود که روی کانکتورهای TRS قرار دارد و از مدل­های مسترینگ این سازنده گرفته شده، فوق العاده است! وضوح و دقت آن در این رنج قیمت کم نظیر می­باشد. صحنه استریو و تفکیک فرکانس بالای آن هیجان انگیز است و من متوجه جزییاتی در موسیقی­های آشنا شدم که قبلا از وجودشان بی خبر بودم. واکنش همه­ی دوستان دیگری که صدای Orion 32+ را شنیدند نیز همین بود. دقت میدرنج اجازه می­دهد تا در استفاده از اکوآلایزرها، صحت بیشتری بدست آید و افکتهایی مانند ریورب، بهتر تنظیم شوند. کارایی تریبل هم در صدای سنج­ها و شیکر و مثلث و گیتار آکوستیک خود را بخوبی نشان می­دهد. تفکیک بدست آمده از این مبدل در تمام گستره فرکانسی، امکان میکس دقیق­تر را بدست می­دهد. من در میکس آلبوم جدید استاد حمید متبسم به نام “تار و پود” و با خوانندگی وحید تاج و همچنین تکنوازی سه تار ایشان به نام “سپیدار” از Orion 32+ استفاده کردم و ارتقاء کیفیت کاملا مشهود است.

کاربران مشهوری در کنسرتها شان، مشتری این دستگاه جالب شده­اند مانند Rihanna, Katy Perry, Jay Z, Justin Timberlake که معمولا چندتا از اینها را با هم استفاده می­کنند تا تعداد کانال­ها افزایش یابد. طبق ادعای سازنده، 160 کانال در فرکانس 96 کیلو هرتز میسر می­باشد! هنوز سازنده­ی دیگری با بهای 3000 دلار، این امکانات و کیفیت را یکجا ارایه نکرده است.

About the Author

babak1410@yahoo.com

Related Post