Review SPL MisDream XP Summing Mixer

Review

SPL MisDream XP

Summing Mixer

اُرُد انزابی پور

 

میکسرهای جمع ­کننده چندسالی است که طرفدار پیدا کرده­اند زیرا تصور براین است که میکس­های ITB که کاملا درون کامپیوتر انجام می­شوند

(into-the-box) نسبت به میکس­های آنالوگ، سرد و خشک صدا می­دهند. البته میکس­های تمام دیجیتال تا اوائل قرن حاضر ممکن بود این مشکلات را داشته باشند اما امروزه بیشتر نرم­افزارها آنقدر قوی شده و بهبود یافته­اند که میکس­های دیجیتال توسط آنها عالی صدا می­دهد. باید در نظر داشت که میکس­های صدا در سینما کاملا دیجیتال است چون تعداد کانال­ها بقدری زیاد است و آنقدر به اتوماسیون نیاز دارد که میکس آنالوگ امکان­پذیر نیست. هنوز کسی از میکس صدای فیلم­های هالیوودی شکایت نکرده است!

در واقع میکس­های دیجیتال خیلی دقیق هستند و مشکل آن است که بنظر می­رسد ما انسان­ها از کمی غیر دقیق بودن در میکس صدا لذت بیشتری می­بریم. کمی واپیچش دامنه و فاز و کمی هم­شنوایی (cross-talk) می­تواند سبب احساس عمق و پرسپکتیو بیشتری گردد. اینجاست که میکس آنالوگ که نسبت به دیجیتال دقت کمتری دارد ممکن است که جالب­تر به گوش برسد. برخی از متخصصین مانند باب کتز اعتقاد دارند که میکسر­های آنالوگی که کیفیت بسیار تَرانما (transparent) و زلالی دارند نسبت به میکس دیجیتال مزیتی ندارند و فقط مشکل تبدیل دیجیتال به آنالوگ اضافه­ای را تولید می­کنند. اما در مقابل، با استفاده از میکسرهای آنالوگی (البته انواع با کیفیت بالای­شان) که می­توانند رنگی به صدا اضافه کنند می­توان به کیفیت مطلوب رسید. در برخی از سبک­های آکوستیکی و کلاسیک، اتفاقا قرار نیست چیزی به صدا اضافه شود در حالی که این رنگ اضافی برای موسیقی پاپ و راک مناسب است.

این نکته که هر ساز توسط یک کانال مبدل به آنالوگ تبدیل شده و سپس، سازها به کمک میکسر، جمع شوند نیز فقط در مورد تعداد سازهای کم قابل اجرا است زیرا در این صورت نیاز به مبدلی با حدود 30 تا 50 خط خروجی خواهیم داشت که بسیار گران است و ناگزیر باید تعداد زیادی از سازها درون کامپیوتر جمع شده و به چند جفت خروجی، تقلیل یابند.

اما یکی از کاربردهای مهم میکسرهای جمع­کننده نه صرفا برای Analog Summing بلکه همچنین برای استفاده بهینه از سخت­افزارهای جانبی مانند کمپرسورها و اکوآلایزرها و پردازشگرهای افکت هنگام میکس است. اگر بخواهیم که از چنین سخت­افزارهایی هنگام میکس استفاده کنیم یا باید از یک میکسر آنالوگ بزرگ و گران استفاده کنیم که جای زیادی هم می­گیرد و یا آن­ها را به ورودی­های رابط صوتی برگردانیم که بیشترین افت کیفیت را خواهیم داشت چون تبدیل­ها بیشتر می­شوند، و یا از میکسرهای جمع­کننده استفاده کنیم. این آخری، راه حل محبوب فعلی من است که در اینجا ابزاری را بدین منظور بررسی می­کنیم که ساخت شرکت معتبر آلمانی  SPL می­باشد.

شرکت SPL سه نوع میکسر جمع­کننده می­سازد: میکسر مفصل­تر و گران­قیمت Neos، میکسر جمع­کننده­ی MixDream  که امکانات کامل­تری دارد و میکسر خط ساده­ی MixDream XP که اینک مورد بحث ماست.

MixDream XP ساده­ترین میکسر جمع­کننده­ی ساخت این شرکت است که اصولا به عنوان ابزاری برای گسترش میکسر کامل­تر MixDream ساخته شده اما به خودی خود نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. این کمتر بودن امکانات آن از نظر من می­تواند مزیتی هم محسوب گردد زیرا هنگام بازخوانی میکس­های قبلی، چندان نگرانی درباره­ی تنظیمات خود MixDream XP ندارید چون پیچ­های تنظیم چندانی وجود ندارد که تنظیم شود!

این میکسر، شانزده کانال ورودی را به صورت جفت جفت با هم ترکیب می­کند و یک جفت ورودی اضافی (Expansion Inputs) هم دارد که می­توان آن را به عنوان ورودی­های هفده و هجده به حساب آورد و برای افزودن یک میکسر دیگر و یا حتی یک جفت خروجی اضافی بکار می­رود و کلید فعال­سازی خود را دارد. شانزده ورودی اصلی هر کدام به خروجی چپ و راست متناظر می­روند یعنی کانال­های فرد به چپ و زوج به راست. اما هر جفت یک کلید مونو هم دارد که در صورت وصل­شدن، هر کانال را به هم چپ و هم راست متصل می­کند. این امکان خوبی برای صرفه­جویی در تعداد خروجی­های مبدل دیجیتال به آنالوگ است. اگر این امکان نبود برای پردازش خارجی سازها، می­بایستی هر ساز تک مونو را به یک جفت خروجی مبدل صوتی، تخصیص داد و آن را به پردازشگر استریو اعمال نموده و سپس به MixDream XP متصل کرد. اما اکنون می­توان آن ساز تک را فقط به یک کانال خروجی کارت صوتی داده (پَن کاملا به راست یا چپ) و ساز دومی را به همان خروجی کارت صوت اما با پَن صد در صد کاملا متفاوت. سپس پس از ورود به MixDream XP به کمک کلید مونو، هر دو ساز به پَن وسط باز می­گردند. این کار برای دو ساز مونو با یک جفت خروجی انجام می­شود مثلا برای خواننده و گیتار باس، یا برای Kick و Snare در حالی که اگر این امکان وجود نداشت باید دو جفت از خروجی کارت صوت (رابط صوتی) برای همین کار مصرف می­شد.

تنها امکان دیگری که روی این دستگاه به چشم می­خورد تنظیم تراز خروجی است و می­توان ولوم کلی میکس را تغییر داد که البته آن هم کلید فعال­سازی خود را دارد و با قطع آن کلید، تراز خروجی بدون تغییر باقی می­ماند.

پشت دستگاه هم ساده است: شانزده ورودی خط صوتی، روی دو کانکتور D25 با استاندارد Tascam که به AES59 معروف است، (هر یک شامل 8 جفت ورودی خط) به دستگاه متصل می­گردند. یک جفت ورودی اضافی که قبلا ذکر شد بر روی کانکتورهای XLR ماده برای افزودن دستگاه دوم مانند یک میکسر دیگر به این ترکیب موجود است. دو جفت خروجی موازی روی چهار کانکتور XLR نر، خروجی را به بیرون منتقل می­کنند که یک جفت برای شنود و دیگری برای ضبط بکار می­روند. این­ها کاملا موازیند و هر اشکال در اتصال بیرونی مانند غیر بالانس بودن ورودی دستگاه بعدی، روی خروجی دیگر هم اثر می­گذارد. مثلا اگر ورودی بلندگوهای اکتیو شما، غیر بالانس باشد ضبط خروجی MixDram XP هم غیر بالانس می­شود.

مشخصات الکتریکی MixDream XP بسیار خوب است: پهنای باند یک هرتز تا دویست کیلوهرتز، گستره پویای 125 دسی­بل، نویز کمتر از  dBu 97-، مجموع نویز واپیچش کمتر از dBu 103-، بیشینه تراز ورودی و خروجی dBu 28، هم­شنوایی کمتر از 90 دسی­بل و ضریب حذف مد مشترک بهتر از 70 دسی­بل (در یک کیلوهرتز). منبع تغذیه 30± ولت و مدارهای الکترونیک دقیق، صدای بی­رنگ و وفادار به اصل را باز تولید می­کنند و سیگنال­های گذرا بدون تغییر می­مانند.

این ابزار، صدای کاملا بدون رنگی دارد و تغییری در میکس نمی­دهد. اگر به دنبال صدایی پردازش شده هستید یا باید از ابزارهای آنالوگ دیگر در مسیر، استفاده نمایید و یا میکسر جمع­کننده­ی دیگری را سراغ کنید. من شخصا این ابزار را بسیار می­پسندم زیرا این امکان را فراهم می­کند تا هنگامی که به صدای شفافی نیاز دارم آن را بدست آورم. صدای غیرشفاف و رنگی­تر را هم با افزودن ابزارهای آنالوگ دیگر، هنگامی که نیاز داشته باشم حاصل می­کنم. نبود کنترل­های اضافی، دوباره کاری­ها در بازخوانی میکس­های قبلی را کاهش می­دهد و در واقع سبب می­شود تا هنگام میکس به دستگاه­ها و نرم­افزارتان فکر کنید و نگران میکسر آنالوگ خود نباشید.

البته برخی هم صدای پردازش شده­ی میکسر­های رنگی­تر مانند Neve یا Tube Tech را ترجیح می­دهند. بعضی­ها هم که به دنبال امکانات بیشتری در میکسر خود هستند شاید ابزارهایی مانند MixDream بزرگ­تر را ترجیح دهند. این به کاربر بستگی دارد که چگونه ترجیح می­دهد اما به هرحال در کیفیت عالی و صدایی پاکیزه­ی MixDream XP تردیدی نیست.

About the Author

babak1410@yahoo.com

Related Post